Психологічний супровід дітей ВПО

Психологічний супровід учнів ВПО у закладах  освіти міста   спрямований на забезпечення успішної адаптації до нового середовища та соціалізації до нового колективу.

При плануванні допомоги учням ВПО на початкових етапах заходи з адаптації проводяться у формі спостереження, бесід з класними керівниками, індивідуальних консультацій батьків за запитом. Практичний психолог    Тернівського    ліцею   №7    Наталія Бешенцева поділилася своїм досвідом. Зі слів Наталії  Олександрівни    психологічний супровід здобувачів освіти ВПО здійснюється за напрямками:

  1. консультування: консультування батьків, яке спрямоване на підвищення адаптивних можливостей самих батьків, рівня їх обізнаності щодо можливих проявів у поведінці, психіці дитини; консультування педагогів освітнього закладу з питань супроводу учнів ВПО щодо створення безпечного та дружнього середовища у закладі;
  2.  діагностика: індивідуальна психодіагностика здобувачів освіти ВПО, яка здійснюється за запитом батьків з метою визначення рівня адаптації та соціалізації дитини. Також вивчаються певні особливості: емоційний фон, мотивація до навчання, домінуючі навчальні мотиви, рівень самооцінки, особливості нервової системи дитини; групова психодіагностика, під час якої велика увага приділяється психолого-педагогічному супроводу учням: 1-х класів щодо визначення рівня адаптації першокласників до школи; дослідження 4-х класів щодо визначення рівня психологічної готовності учнів до навчання в середній ланці та профілактика шкільної дезадаптації в п’ятому класі; 5-х класів, щодо визначення рівня адаптації до нових умов навчання; 9-х класів щодо визначення рівня психологічної готовності з профорієнтації та прогнозування професійної успішності; 10-х класів щодо визначення рівня адаптації в старшій школі.

Діагностичні дослідження проводяться за трьома основними напрямками: психологічне обстеження учнів, експертне опитування педагогів і батьків. При цьому особливу увагу приділяють учням ВПО.

За результатами діагностичного дослідження розроблені рекомендації для батьків та вчителів відповідно до вікових та індивідуальних особливостей дітей, що сприяли підвищенню їх професійної компетенції у рішенні корекційно-виховних завдань;

          3) навчальна діяльність: одним із напрямків роботи практичного психолога є навчальна діяльність. Діти ВПО відвідують практичні заняття з курсів за вибором. Учні 5-х класів вивчають курс «Психологія спілкування». Учні 6-7 класів вивчають курс «Аранжування особистості». Учні 8-х класів вивчають курс «Основи самовизначення особистості».  

          Заняття із спецкурсів сприяють: розвитку різних сторін психіки дитини – її пізнавальної та емоційно-вольової сфер; комунікативних навичок; вихованню ціннісного ставлення дитини до самої себе, що передбачає вихованість культури пізнання власного внутрішнього світу – думок, переживань, станів, намірів, прагнень, цілей, життєвих перспектив, ідеалів, цінностей.

          Методи роботи, які використовуються під час занять практичні психологи це- ізотерапія, казкотерапія, бібліотерапія, кінотерапія, сміхотерапія, рухливі ігри, релаксаційні вправи.

          Для усвідомлення і відреагування актуальних емоційних переживань учні створюють і обговорюють з психологом роботи за темами: «Страх», «Радість», «Образа», «Дружба», «Смуток», «Веселощі», «Інтерес», «Нудьга». У процесі роботи помітно, як емоція, пов’язана наприклад зі страхом, через створення ряду «страшних» малюнків слабшає і емоційний стан дитини змінює свою спрямованість;

      4) просвіта: значна кількість часу у роботі практичного психолога відведена психологічній просвіті. Просвітницькі заходи сприяють кращому розумінню науки психології, опануванню її основами, а також формуванню потреби в учнів, педагогів та батьків звертатися до практичного психолога.  Така робота проводиться у формі лекторіїв з використанням презентацій, психологічних акцій, виступів на батьківських зборах, педрадах.

вгору